Det är inte TV-tittandet i sig som gör amerikanska barn feta. Det är reklamen som är boven. Feta blir barnen först när de tittar på kommersiell TV med många matannonser, matannonser som till övervägande delen gör reklam för fet och/eller sockerspäckad skäpmat.
Det är forskare vid Kaliforniens universitet i Los Angeles som studerat sambandet mellan övervikt hos barn och den tid de tillbringar framför TV-apparaterna. 3 563 barn upp till tolv år ingår i studien. Forskarna ha tagit hänsyn till barnens och mödrarnas vikt, utbildningsnivå och vilken typ av program barnen såg på. Och även med hänsyn tagen till detta så står slutsatsen fast: TV-reklam gör barn feta.
Undersökningen är gjord i USA där barn är regelbundna TV-tittare från två års ålder och vid fem år tagit del av 4.000 matannonser på TV. På lördagsmornarna ser barnen i snitt en matannons var femte minut.
- Kommersiell TV får barn att äta mycket av sådant som de borde äta lite av som söta flingor, godis, snabbmat och läskedrycker, säger Frederick Zimmermann en av studiens författare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar