Om klimatförändringarna ger Sverige ett mildare klimat kan det innebära att antalet trafikolyckor ökar visar forskning från Göteborgs universitet. Det känns som en oväntad effekt eftersom man vanligen sätter likhetstecken mellan vinter och halka och olyckor.
Men det är inte en stabil vinter med minusgrader och vinterväglag som är farligast.
— Det är när den lägsta, dagliga temperaturen rör sig från noll grader och uppåt som olycksrisken är som störst. När vi inte tror det är halt, och temperaturen säger att det inte är halt, kör vi som om det vore sommarväglag. Men i temperaturer kring noll kan det uppstå fläckvis halka, och då är olyckan framme, säger Anna Andersson, doktorand vid Institutionen för geovetenskaper.
Anna Andersson har räknat ut att, om klimatmodellerna är korrekta, kommer antalet sådan dagar i Göteborgsområdetatt nära nog fördubblas vilket då kan ge en lika stor ökning av trafikolyckorna med 88 procent, eller från 83 till 159 olyckor i genomsnitt.
Studien visar också att antalet tillfällen med halt väglag orsakad av nederbörd kommer öka i de norra delarna av landet. En annan slutsats är att olyckorna orsakade av snö är fler under kallare vintrar, medan olyckorna orsakade av halt väglag är fler under milda vintrar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar