Det är ingen bra idé att samla barn i olika åldrar i samma klassrum. Det visar en undersökning från Uppsala universitet. De mellanstadiebarn som gått i åldersblandade klasser uppvisar sämre resultat i matematik och ordkunskap. Det är heller ingen skillnad i resultat om klasserna ålderblandats av pedagogiska skäl eller beroende på ett litet elevunderlag.
Effekten av att gå i blandad klass är stor vid testeerna. Men den slår inte igenom i betygen. I årskurs 9 finns inga statistiskt säkerställda skillnader i betyg mellan elever från åldersintegrerade klasser och traditionella klasser. Undersökningen gav inga belägg för att åldersblandade klasser skulle ha olika påverkan på pojkar och flickor eller på svensk- och utlandsfödda barn.
- Resultaten är intressanta, särskilt mot bakgrund av den snabba ökning av åldersintegrerade klasser som skett från 1980-talet och framåt. År 2000 gick exempelvis omkring en fjärdedel av alla barn i åk 4 och 5 i en åldersintegrerad klass, säger Elly-Ann Johansson som beskriver studien i sin avhandling.
- Resultaten är intressanta, särskilt mot bakgrund av den snabba ökning av åldersintegrerade klasser som skett från 1980-talet och framåt. År 2000 gick exempelvis omkring en fjärdedel av alla barn i åk 4 och 5 i en åldersintegrerad klass, säger Elly-Ann Johansson som beskriver studien i sin avhandling.
http://intressant.se/intressant
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar