Det svenska vägnätet åldras. Ingen nyhet för oss som använder det. Stora delar av det byggdes under 1960-talet och dimensionerades för att hålla i 40 år. Det bör alltså vara dags att reparera nu och vägverket lägger miljarder på underhåll varje år.
Men vägar slits olika. Ibland beror det på att de byggdes lite illa. Grunden packades inte tillräckligt, marken var för mjuk eller så försvårades arbetet av ösregn. Därför vet man inte vilka vägar man ska börja med.
Så ett snabbt och relativt enkelt (Jämfört med att göra hål och ta upp borrkärnor.) sätt att mäta är alltså välkommet. Särskilt som man nu ofta får besluta om dyra insatser baserade på gissningar, om än grundade på kunskap om byggår och belastning mm.
Ett sådant sätt har Nils Rydén vid Lunds universitet kommit på. Hans metod bygger på att man skjuter ljudvågor genom vägen. Ljudvågornas hastighet förändras efter hur styvt materialet är. På så sätt får man en bild av vägens skick. (Metoden liknar ultraljudsundersökning men använder låga frekvenser, skulle kunna kallas infraljud om man gillar fackuttryck.) Det hela går snabbare, enklare, säkrare och billigare än nuvarande metoder.
Metoden är inte begränsad till vägar. Fundament för broar, byggnadsverk, vattenkraftverk och annat kan också undersökas. Ett exempel är de svenska kärnkraftverkens fundament som nu har åldrats betänkligt. I dessa fall är inte pengar det viktigaste. Kollapsande broar eller kraftverk kan skörda liv.
Länk till Nils Rydéns forskning.
Se även Ny Teknik
Pehr G Gyllenhammar död
1 dag sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar