måndag 28 september 2009

Användaranpassade datorprogram sparar pengar

För de flesta "normalanvändare" av datorprogram är flertalat knappar och funktioner i bästa fall outgrundliga. I värsta fall hindrar och försvårar de, genom att finnas där som distraktorer, lösandet av uppgifter som bara utnyttjar en del av programmets möjligheter.

Det har Linn Gustavsson Christiernin, forskare i interaktionsdesign vid Högskolan Väst tagit fasta på. Hon har därför tänkt ut en lösning: Utbytbara gränssnittet anpassade både efter användarens kunskaper och efter olika arbetsuppgifter. En nybörjare i programmet lär sig det fortare om skärmen bara visar de grundläggande funktionerna. När användaren blir bättre kan hon  byta till ett gränssnitt som ger tillgång till fler av programmets möjligheter.

En annan variant på samma tema är att anpassa gränssnittet för olika uppgifter. Det vill säga ska man göra en enkel kalkyl så ser datorskärmen annorlunda ut än om det handlar om att bygga en komplicerad databas.

- En nybörjare kan lätt överväldigas av att möta en hel storm av funktioner. Det är massor av knappar och massor av menyer. Även jag som är en ganska avancerad datoranvändare känner ofta, hjälp var ska jag börja, säger Linn Gustavsson Christiernin.

Linn Gustavsson Christiernin har testat tanken genom att förse kalkyprogrammet excel med  olika ansikten för olika användare och uppgifter . Resultatet: de flesta löste uppgifterna snabbare och bättre.

För de organisationer som köper in datorprogrammen finns det stora pengar att spara om programmen blir enklare att komma in i.

- Om en nyanställd kan sätta sig ner och lära sig själv och komma igång med de vanligaste arbetsuppgifterna direkt, så kanske du kan tjäna en veckas arbetstid, säger Linn Gustavsson Christiernin.

På sätt och vis handar det om vem som ska slita med att anpassa programmen. Den anställde som i  början får lära sig att bortse från alla funktioner hon inte begriper eller behöver, eller mjukvaruleverantörerna som tvingas tänka sig in i hur programmen används i olika situationer av olika användare.

- Det kostar så pass mycket pengar och det tar så mycket tid och ger så mycket stress, så programmen måste bli bättre, säger Linn Gustavsson Christiernin.

Inga kommentarer: